V tem tednu so sicer šolske počitnice na našem, severovzhodnem delu države – otroci naj uživajo in malce odklopijo, počitek pa privoščimo tudi učiteljem in drugim zaposlenim na šolah -, mi pa smo kljub počitnicam v tokratnem podcastu Zorni kot odprli temo, ki govori o našem šolskem sistemu, šolskem vsakdanu, današnjih učiteljih, učencih,…. Naša sogovornica je učiteljica na mariborski Osnovni šoli Prežihovega Voranca Mojca Andrej. Kako je pravzaprav biti učitelj v teh časih? Kako je z avtoriteto učiteljev? Kakšni so današnji učenci, kakšni njihovi starši?
"Moj roman ne kritizira šolskega sistema, kaže pa na posledice tega sistema"
Nedavno je pri založbi Litera izšel njen prvi roman Kavč učiteljice Veronike. "Ta roman se mi je zgodil. Osrednja zgodba se vrti okoli učiteljice Veronike, pri tem pa naj povem, da roman ni avtobiografski. Roman pa sloni na resničnih izkušnjah in Veronika nam vroče želi nekaj povedati. Torej tudi dogodki v šoli, situacije v razredu, odnosi med sodelavci, vse to so univerzalni dogodki. Vsak učitelj ali učiteljica bi se lahko našel v romanu in rekel, glej, prav to se mi dogaja," pove sogovornica. "Moj roman ne kritizira šolskega sistema, kaže pa na posledice tega sistema," pravi Mojca Andrej, ki v romanu nastavlja ogledalo sodobni osnovni šoli in našemu šolskemu sistemu.
(Pre)več birokratskega dela "duši" učiteljski poklic
In če se premaknemo od romana v resničnost... Kot že omenjeno, je naša sogovornica učiteljica slovenščine na mariborski Osnovni šoli Prežihovega Voranca. In kakšne so njene osebne izkušnje s šolskim sistemom? "Danes moramo učitelji obvladati in opravljati veliko stvari, ki se ne tičejo neposredno samega poučevanja in vzgajanja. Obrazci, statistike, zapisi, redne in izredne konference zaradi težav z učenci, timski sestanki, ..." Mojca Andrej v pogovoru za naš radio med drugim pove, da so učitelji vse bolj zasuti z birokratskimi opravili, pri tem pa jim zmanjkuje časa za osnovno poslanstvo - poučevanje in vzgajanje. Je več birokracije kot takrat, ko je začela poučevati? "Da," odgovori sogovornica.
Kako je biti učitelj v teh časih?
Je težko biti učitelj/ica v teh časih? "Poznam nekaj primerov, ko so učitelji odpovedali, ki potrebujejo terapije pri psihologu, ki so na pomirjevalih,.. Poznam jih tudi nekaj, ki so dali odpoved. Danes je težko poučevati že v tem smislu, ker znanje, učenje, delovne navade niso več vrednota. Učenci vse pogosteje sprašujejo, 'zakaj moram to znati, kje bom to potreboval v življenju'. Ti otroci niso vedoželjni. Otroci mislijo, da imajo vse na Googlu; da kar potrebujejo, bodo dobili z enim klikom na telefonu. Snov v šoli se jim zdi neuporabna za življenje," poudarja sogovornica in dodaja: "Moram pa biti poštena. Večina učencev je takšnih, kot si jih učitelj želi. So spoštljivi, pridni, v vsakem razredu pa jih je nekaj, ki delujejo rušilno, potrebujejo vso pozornost. Včasih sta bila v razredu eden ali dva takšna. Danes jih je v razredu z okrog 28-imi učenci takšnih od pet do osem." Celotnemu pogovoru prisluhnite na spodnji povezavi: